پشت صحنه سیاسی جنگ 33 روزه

پشت صحنه سیاسی جنگ 33 روزه

نظر کاربران
امتیاز به کتاب
ناموجود
رقعی
۳۸۴
۱۱۸۴۹
1399
۹۷۸۶۲۲۷۱۷۷۸۷۹

معرفی کتاب پشت صحنه سیاسی جنگ 33 روزه

کتاب پشت‌صحنۀ سیاسی جنگ 33روزه، نوشتۀ علی حسن خلیل، دربارۀ مقاومت لبنان در مقابل صهیونیسم است. نویسندۀ این روایت معاون سیاسی جنبش امل است. در طول جنگ و به‌دلیل قصد جدی‌ صهیونیست‌ها برای ترور سیدحسن نصرالله، امکان اینکه دبیرکل حزب‌الله شخصاً مذاکرات را دنبال کند از دست رفته بود. در این فضا، وظیفۀ مذاکرات به دوش نبیه بری (رئیس جنبش امل و رئیس مجلس لبنان) افتاد که نزدیک‌ترین هم‌پیمان حزب‌الله به شمار می‌رفت. پس از مدت کوتاهی، به‌دلیل تنگ شدن عرصه بر سران مقاومت، و از طرف دیگر، صلابت نبیه بری در مذاکرات به‌نفع مقاومت، سیدحسن نصرالله کلیۀ اختیارات مذاکراتی و تصمیم‌گیری از سوی حزب‌الله را به وی تفویض کرد.

راوی باتوجه‌‌به سمتش، که معاون سیاسی بری بوده، در جریان جزئیات اتفاقات پشت‌صحنۀ سیاسی جنگ قرار داشته است. او حالا آنچه را که در آن عرصه رخ داده بود در این کتاب عرضه کرده است که روایتی کاملاً بکر از صحنۀ سیاسی جنگ 33روزه محسوب می‌شود.

گزیدۀ متن

جنگ 33روزۀ سال 2006 بی‌تردید یکی از مهم‌ترین تحولات معاصر منطقه به‌شمار می‌رود. این جنگ را می‌توان اولین پیروزی واقعی جهان اسلام و جهان عرب بر صهیونیست‌ها، از زمان تأسیس این رژیم تا آن زمان، به‌شمار آورد.

اهمیت این «پیروزی» وقتی آشکارتر می‌شود که بدانیم تا پیش از آن، اسرائیل چنان چهرۀ «پرجبروت» و «قَدَرقدرتی» از «ارتش شکست‌ناپذیر» خود به نمایش گذاشته بود، که کسب پیروزی بر این رژیم تبدیل به یک «عقده» برای برخی اعراب و مسلمانان شده بود و حتی کوچک‌ترین موفقیت‌ها را «پیروزی» می‌نامیدند.

بی‌نام
نام: عرفانبا مطالعه این کتاب فهمتون از جنگ ۳۳ روزه تغییر خواهد کرد. با استناد به گفته های این کتاب (فارغ از اینکه چقدرش صحت داره و...) میتوان به ارزش کار افرادی مثل نبیه بری در شکست نقشه های دشمن پی برد که اگر نبود شاید نتیجه جنگ جور دیگری رقم میخورد. کتاب رو به افرادی پیشنهاد میدم که قبل از مطالعه اش حداقلی از جنگ ۳۳ روزه را می دانند. یا اینکه علاقه مند به مطالعات مربوط به لبنان اند. و به نظرم افرادی که پیرامون این جنگ مطالعه ای نداشته اند، آنطور که باید نخواهند توانست بهره ببرند.
کتب دیگر انتشارات شهید کاظمی
کتب مرتبط
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید