عبور از سینمای سانسور

عبور از سینمای سانسور

نظر کاربران
امتیاز به کتاب
۴۰,۰۰۰ تومان
رقعی
۲۱۲
۱
1399
۹۷۸۶۲۲۶۶۰۹۹۷۵

وضعیت غیرطبیعی در فیلم‌سازی ایران
کتاب عبور از سینمای سانسور، نوشتۀ وحید جلیلی، به وضعیت غیرطبیعی در فیلم‌سازی ایران می‌پردازد. این کتاب از یک مقدمه و 15 نوشتار و گفت‌وگو تشکیل شده است: مسئلۀ سینمای ایران، پیوند ژنرال ازهاری و سناتور مک‌کارتی، سینمای دینی، اما کدام دین؟، معناگرایی یا آرمان‌گریزی؟، چالش عبور از سینمای سانسور، انفعال و باندبازی، جشنوارۀ شاه‌سلطان حسینی، آنفولانزای سیمرغی در جشنوارۀ فیلم‌های «فجرانسوی»، قواعد استثنایی، حقیقت برو گم شو!، کلیشه‌شکنی کلیشه‌ای، منطقۀ ممنوعه و «لوکیشن‌ها»ی گم‌شده، سینما به‌مثابه انرژی هسته‌ای، بازگشت عباس و سراغ خانۀ کدخدا و...


گزیدۀ متن کتاب عبور از سینمای سانسور
چهل ‌سال پس از پیروزی انقلاب ‌اسلامی، الیور استون؛ کارگردان شهیر آمریکایی در سینما ‌فلسطین تهران، سؤالی را با سینماگران ایران درمیان گذاشت: «چرا سینما را برای روایت انقلابتان به‌کار نگرفته‌اید؟» یکی از میان جمع فریاد کشید: «حرف سیاسی نزن! آمده‌ایم از هنر بشنویم.»
همین یک صحنه برای توضیحِ نام این کتاب به‌اندازۀ کافی گویاست: «سینمای سانسور». سینمایی که حتی الیور استون را به‌خاطر آنکه چنین پرسشی در میان نهاده، توبیخ می‌کند و به او هشدار می‌دهد که به‌دستور روشنفکران غرب‌گرا در ایران، حرف زدن از انقلاب نشانۀ بی‌هنری است!


برای تهیه کتاب عبور از سینمای سانسور و سایر آثار نویسنده، کلیک کنید.

بی‌نام
این کتاب نقد های ظریفی دارد و اطلاعاتی می‌دهد که بیشتر با جریان خیانت و روشنفکری در سینما آشنا می‌شویم.
کتب دیگر وحید جلیلی
کتب دیگر انتشارات شهید کاظمی
کتب مرتبط
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید