گام تمدن ساز

گام تمدن ساز

نظر کاربران
امتیاز به کتاب
۱۴۰,۰۰۰ تومان
رقعی
۳۲۴
۱۰
1402
۹۷۸۹۶۴۵۳۱۰۴۷۷

معرفی:

کتاب گام تمدن ساز اثر سید محمدحسین راجی و سید محمدرضا خاتمی، بسط بیانیه گام دوم انقلاب با تکیه بر اسناد بین‌المللی است. این اثر به بررسی سرگذشت انقلاب، برکات بزرگ انقلاب، چالش‌ها و ظرفیت‌ها می‌پردازد و توصیه‌هایی در جهت اداره بهتر امور کشور، دارد.

سید محمدحسین راجی و سید محمدرضا خاتمی در کتاب گام تمدن ساز در قالب چهار بخش مختلف تلاش دارند تا بیانیه گام دوم انقلاب را تبیین کنند. بخش اول کتاب ارائه تاریخچه و سرگذشتی از انقلاب ایران و مسیری است که ایران طی کرده است. در این بخش انقلاب ایران و انقلاب‌های مشابه در جهان با یکدیگر مقایسه می‌شوند. علاوه بر این، نظرات بخشی از اندیشمندان جهان را هم در این ارتباط می‌خوانیم. در بخش بعدی اشاره‌ای به برکات انقلاب شده است. در بخش‌های سوم و چهارم، چالش‌ها و ظرفیت‌های مسیر پیش رو مرور شده‌اند و توصیه‌هایی کارآمد نیز در اینباره وجود دارد. نویسندگان در تلاشند تا با استفاده از داده‌های اطلاعاتی و استناد به اسناد معتبر تاریخی و همچنین بهره‌گیری از گزار‌ش‌های سازمان‌های بین‌المللی، بخش‌هایی از این بیانیه را به تفصیل مورد بحث و کاوش قرار دهند.

گزیده کتاب:

جان. ال. اسپوزیتو درباره اهمیت انقلاب اسلامی ایران می‌گوید:  دوست و دشمن معتقدند، انقلاب ایران، تأثیر بسزایی بر جهان اسلام و غرب داشته است. این انقلاب برای برخی، منبع الهام و انگیزش بوده است. ایران معاصر، نخستین دهە حیات ِ خود را با دو هدف توأم «نهادینه کردن انقلاب» و «صدور آن» آغاز کرد. برای جمهوری نوپای اسلامی، قانونی اساسی فراهم آمد که یک حکومت پارلمانی انتخابی را تحت هدایت شرع اسلام پیشبینی کرده بود و آیت الله خمینی مقام ولایت فقیه یافت. در نتیجه، تحول چشمگیری در جامعە ایران به وقوع پیوست. حکومت با دردست گرفتن بانکداری، بیمه، بازرگانی خارجی و صنایع عمده، بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کرده، اقتصادی مستقل پدید آورده که کمتر به سرمایه‌گذاری و سرمایە خارجی وابسته است. 

کتب دیگر سایرنویسندگان
کتب دیگر انتشارات معارف
کتب مرتبط
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید