تاریخ درخشان آل سعود

تاریخ درخشان آل سعود

نظر کاربران
امتیاز به کتاب
ناموجود
رقعی -شمیز
۱۸۴
۲
1400
۹۷۸۶۰۰۸۸۵۷۸۵۳

معرفی کتاب چند نمای خواندنی از تاریخ درخشان آل سعود

چند نمای خواندنی از تاریخ درخشان آل سعود نوشته جعفر البکلی کتابی درباره تاریخ یکی از عجیب‌ترین حکومت‌های جهان و شاید عجیب‌ترین حکومت جهان یعنی حکومت آل سعود در عربستان است. حکومتی موروثی که با خشن‌ترین شیوه‌ها حاکمیت را در دست گرفته است. حکومتی که نه قانون اساسی دارد و نه مجلس قانون‌گذاری. در این کتاب مطالبی درباره شجره‌نامه و خاندان آل سعود، رابطه آنها با آمریکایی‌ها و روش و منش و رفتارهای آنان در مجامع بین المللی و مناسبات سیاسی می‌خوانید.

این کتاب، کتابی تحلیلی یاتخصصی نیست. همانطور که از عنوان آن پیداست، حاوی «چند نما» است از یک تاریخ طولانی با ابعادی مختلف. سعی بر این بوده تا خواننده خصوصا خوانندهٔ عمومی پس از مطالعه، با برخی از زوایای حکومت آل سعود، به اجمال، آشنایی پیدا کند تا اگر خواست، تحقیقاتش را با مطالعهٔ کتب تخصصی در این باره پی بگیرد.

گزیده کتاب:

پنجاه سال پس از روزی که آیزنهاور آن یادداشت‌های تمسخر آمیز را درباره ملک سعود در دفترش نوشته بود، جورج دبیلیو بوش هم در کتاب خاطراتش («لحظات تصمیم‌گیری» که در اکتبر ۲۰۱۰ منتشر شد) مطالبی طنزآمیز درباره شخصیت پادشاه سعودی عبدالله بن عبدالعزیز (ولی‌عهد وقت) نوشت که در ۲۵ آپریل ۲۰۰۲ (۵ اردیبهشت ۱۳۸۱) به آمریکا رفته و در مزرعهٔ بوش در تگزاس مهمان او شده بود.

بوش در کتابش آورده است که عبدالله به دلیل بی توجهی اسرائیلی‌ها به طرح صلحی که او یک ماه پیش در نشست (سران عرب در) بیروت ارائه کرده بود، اوضاع درهم ریخته‌ای داشت و همان ابتدای دیدار با بوش از او خواسته بود که «این خوک رو از رام الله بنداز بیرون.» عبدالله تعجب کرده بود که رئیس‌جمهور آمریکا چرا تلفن را همین الان برنمی‌دارد و به شارون دستور نمی‌دهد که سریعا عقب‌نشینی کند. بوش هم پاسخ داده بود که نمی‌تواند اینطور کار دیپلماتیک کند. در اینجا عبدالله بیشتر عصبانی شده و تصمیم می‌گیرد فورا جلسه را ترک کند.

عبدالله در آن زمان اعتقاد داشت که بوش (پادشاه آمریکا) می‌تواند تلفن را بردارد و سر شارونِ خوک داد بزند و به او دستور دهد که فورا از رام الله بیرون برود. و شارون هم نخواهد توانست جلوی حرف پادشاه آمریکا بایستد و با سرِ پایین‌انداخته، به سرعت امر پادشاه را عملی خواهد کرد.

کتب دیگر انتشارات شهید کاظمی
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید