من میترا نیستم
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
۷۹,۰۰۰ تومان
وزیری
۲۳۰
۲۷
1401
۹۷۸۶۲۲۹۹۱۵۳۲۵

معرفی کتاب:

کتاب من میترا نیستم روایتی است از زندگی دختری نوجوان و انقلابی به نام زینب کمایی که در ابتدای دهه شصت و در کوران تحرکات شوم سازمان منافقین به دلیل فعالیت‌های مذهبی و سیاسی‌‌اش مورد خشم و کینه اعضای این گروه قرار می گیرد.او شهیدی است که تنها به جرم داشتن حجاب و شرکت در راه‌پیمایی علیه بدحجابی توسط منافقین به شهادت رسید.

من میترا نیستم کتاب متن تکمیل‌شده «راز درخت کاج» اثر خانم معصومه رامهرمزی است. خانم رامهرمزی کتاب اول را در سال ۱۳۸۸ با اطلاعاتی کلی‌تر به چاپ رسانده بود، کتاب من میترا نیستم اثری است در مورد زینب کمایی متولد خرداد 1346 در شهر آبادان. مادربزرگش, نام “میترا” را برای وی انتخاب می کند، نامی که زینب بعدها به آن معترض می‌شود: بارها به مادرم گفت: “مادربزرگ، این هم اسم بود برای من انتخاب کردی؟ اگر در آن دنیا از شما بپرسند که چرا اسم مرا میترا گذاشته اید، چه جوابی می دهید؟ من دوست دارم اسمم زینب باشد. من می خواهم مثل زینب(س) باشم.” میترا تنها اولاد من بود که اسم خودش را عوض کرد و همه ی ما را هم وادار کرد که به جای میترا به او زینب بگوییم.

گزیده کتاب:‌
با شروع جنگ، زینب به همراه خانواده اش مجبور به مهاجرت به شاهین شهر اصفهان می‌شود. با توجه به وضعیت فرهنگی ضعیف شاهین شهر در آن زمان، زینب از طریق فعالیت در بسیج، کلاس‌های جامعه زنان، و فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در دبیرستان، و ارتباط با امام جمعه شهر، سعی در بهبود وضعیت فرهنگی شاهین شهر دارد. در این زمان چهار عضو خانواده کمایی در جبهه مشغول خدمت بودند؛ دو خواهر به عنوان امدادگر در پشت جبهه و دو برادر رودررو با دشمن. اما خلوص و عمق فعالیت‌های انقلابی زینب سبب شد پس از شش ماه از حضورش در شاهین شهر، در شب اول فروردین سال 1361 در راه بازگشت از مسجد به خانه توسط منافقین ربوده و با گره چادرش به شهادت برسد. پیکر پاکش سه روز بعد کشف شد و سپس همراه با شهدای فتح المبین در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

کتب دیگر معصومه رامهرمزی
کتب دیگر انتشارات کتاب پردازان
کتب مرتبط
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید