روایت قرن
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
۱۲۵,۰۰۰ تومان
رقعی
۳۸۲
۱
1402
۹۷۸۶۲۲۲۸۶۱۴۹۰

روایت قرن؛ روایت قوای نظامی در ایرانِ قرن 14 شمسی

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهبرد دشمن در برابر انقلاب اسلامی ایران، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای در راستای تسلط بر افکار عمومی مردم است. جنگی که در آن فهم درست واقعیت‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرد. دشمن از ایتدای پیروزی انقلاب اسلامی راهبرد تغییر نظام جمهوری اسلامی از طریق جنگ نظامی، کودتا، اغتشاش و... را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده‌است. از سویی دیگر با راهبرد مهار حرکت رو به جلو جمهوری اسلامی، به میدان آمده و باز هم به‌نتیجه دلخواه نرسیده‌است، پس به ناچار و از سر استیصال راهبرد جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای را برای وارونه نشان‌دادن واقعیت‌ها، انکار موفقیت‌ها و حماسه‌ها و بزرگ‌نمایی آسیب‌ها و عیب‌ها در پیش گرفته‌است.

در این کتاب برای بیان رویدادهای تاریخی قرن ۱۴ شمسی ایران در حوزه عملکرد قوای نظامی، مجموعه‌ای از خرده روایت‌های داستانگون، بر اساس منابع مستند و معتبر تاریخی گردآوری و تدوین شده‌است. این خرده روایت‌ها ابتدا در قالب پرده‌های مختلف موضوعی و سپس در سه بخش پهلوی اول، پهلوی دوم و جمهوری اسلامی ایران تقسیم‌بندی شده‌است.

در بخش پهلوی اول، روی کارآمدن رضاخان و سپس تشکیل ارتشی پرهزینه که در زمان جنگ جهانی دوم، عدم کارآمدی آن در دفاع از مردم اثبات شد، روایت شده‌است. همچنین در این بخش جنایت‌های سفاکانه و بی‌رحمانه ارتش رضاخان علیه مردم در بخش‌های مختلف ایران بیان شده‌است.

در بخش پهلوی دوم، وابستگی و عدم استقلال تصمیم‌گیری در شاه ایران، تحقیر کارکنان ارتش ایران توسط مستشاران نظامی بیگانه، نحوه خرید سلاح توسط دلالان نظامی و هزینه و کارآمدی ارتش در دوران حکومت محمدرضاشاه پهلوی بر ایران، در ابعاد گوناگون روایت شده‌است.

در بخش جمهوری اسلامی ایران نیز، تشکیل سپاه پاسداران از متن مردم، باقی‌ماندن ارتش با رویکرد خدمت به مردم، روند افزایش توان بومی ایران در فناوری‌های مختلف دفاعی و نظامی، برخی از رویدادهای افتخارآفرین هوای و دریایی و اعتراف دشمنان به توان نظامی ایران، روایت شده‌است.

کتب دیگر سایرنویسندگان
کتب دیگر انتشارات سایر ناشرین
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید