حاج فلسطین
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
۱۴۵,۰۰۰ تومان
رقعی
۳۳۶
۲
1402
۹۷۸۶۰۰۷۸۷۴۹۹۸

 

معرفی کتاب حاج فلسطین/ مرور خاطره محور و تحلیلی زندگی شخصی،اعتقادی و نظامی شهید حاج عماد مغنیه

انقلاب ها شبه انقلاب‌ها و یا مجموعه حوادثی که در چند سال اخیر کشورهای منطقه به ویژه سرزمین‌های اسلامی را تحت تأثیر قرار داد. از این ظرفیت برخوردار بود تا به حرکت‌های مهم و تاریخ ساز مبدل شود. از این رو زمینه ای فراهم آورد تا شخصا بیش از پیش به لزوم هم صدا شدن مسلمانان با یکدیگر و اهمیت ایجاد کند. و حفظ اتحاد در جهان اسلام و فراتر از آن در میان مجموع حق طلبان و آزاداندیشان جهان پی ببرم. ناگاه به خود آمدم و دیدم در ذهنم الگوهایی را جست وجو میکنم که با گیرایی شخصیت و جذابیت کنش هایشان، توانایی همراهی دغدغه مندان سراسر جغرافیای مقاومت و جهان اسلام و عبور از مرزهای جغرافیایی، با هدف همسوسازی تفکرات و گرایشات جوانان در امت اسلامی را داشته باشند. کتاب حاج فلسطین حاصل این تلنگر فکری و احساس نیاز جامعه به چنین الگویی است. گردآوری و تألیف کتاب حاج فلسطین تنها کوششی به اندازه ی وسع و توان مؤلف در خصوص این چهره مبارز، خستگی ناپذیر و تأثیرگذار است که الحق و الانصاف در وجوه مختلف شخصیت خود، آموزه‌هایی شنیدنی و عبرت آموز برای ارائه و الگوبرداری دارد. آن هم با وجود موانع متعددی که در مراحل مختلف پژوهش و تألیف وجود داشت و میتوانست سد راه به غایت نهایی تحقیقات ضروری باشد. بررسی یکایک موانع به نگارش طوماری خواهد انجامید. از این رو تنها به نمونه هایی از قبیل زندگی به شدت امنیتی شهید عماد مغنیه اشاره می‌کنم. و نقش بی بدیل ایشان در پیکره حزب الله لبنان و بنای مقاومت در این کشور، که با توجه به رجوع و استفاده مداوم از آن شیوه و راه کارها تا به امروز است تا حد زیادی در سایه‌ی اسرار ناگفته ی امنیتی باقی بماند. کتاب حاج فلسطین تنها امواج به ساحل رسیده و در دید عموم قرار گرفته از این دریای ژرف است. و ادعایی در خصوص پرداخت به تمام دستاوردها پیروزی‌ها و وجوه مختلف شخصیت و فعالیت‌های شهید عماد مغنیه را ندارد.

 

گزیده کتاب حاج فلسطین:

سال‌های نخست آغاز جنگ داخلی دل خوش به این بودم که عماد به تبع سن و سالش تنها با افکار و نظرات گروه‌های مختلف درگیر آشنا می‌شود. و میلی به ایفای نقشی فعال در این مجال ندارد.

رستوران محل کار پدرش در مجاورت یکی از خطوط اصلی درگیری قرار داشت. و پای صحبت‌های طرفداران احزاب و گروه های حاضر در این نزاع نشستن کمترین و طبیعی ترین میزان ورود او به عرصه جنگ داخلی به حساب می‌آمد.

اما کم کم ورق برگشت. و عماد احساس کرد باید متناسب با سن و توانایی‌هایش مسئولیت‌هایی بپذیرد. مسئولیت‌هایی از قبیل مشارکت در جهاد دیوار چینی.

به منظور حفاظت از سلامت اهالی در مقابل شقاوت تک تیراندازان و همراهی با گشت زنی شبانه ای که به منظور حفظ امنیت مناطق مسلمان نشین ترتیب داده می‌شد.

شمار زیادی از فلسطینی‌های حاضر در لبنان نیز در این گشت‌های شبانه حضور پیدا می‌کردند و این موقعیت، زمینه‌ی دمسازی  هرچه بیشتر عماد با آن‌ها فراهم می آورد.

کتب دیگر سایرنویسندگان
کتب دیگر انتشارات حماسه یاران
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید