درگاه گشایش
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
۳۰,۰۰۰ تومان
رقعی
۸۷
۲
1401
۹۷۸۶۲۲۹۷۹۱۱۰۳

معرفی کتاب

کتاب «درگاه گشایش» شرح و تفسیر دعای هفتم صحیفۀ سجادیه است که امام زین‌العابدین (ع) آن را برای وقت بلا و مصیبت به شیعیان خود هدیه کرده‌اند. این کتاب با رویکردی اجتماعی به بحران کرونا می‌پردازد و از خلال کلمات نورانی و مضامین غنیّ حضرت، ما را در تحمل این بلا و صبر در برابر آن یاری می‌کند. برای مقابله با این سختی‌ها چه آموزه‌ای بهتر از سخنان حکمت‌آمیز یادگار کربلا که برای ما از مقام صبر و اجر الهی پس از تحمل مصیبت‌ها می‌گویند.

کتاب درگاه گشایش به قلم «استاد حجت‌الاسلام محمدجواد وزیری فرد» نوشته شده و با دیدگاه روشن ایشان، از طریق مثال‌ها و توضیحات روشن، کارکرد این دعا را در مواجهه با بحران عمومی کرونا درمی‌یابیم. این کتاب خصوصاً به واسطۀ توصیۀ رهبر معظم انقلاب نسبت به خواندن دعای هفتم صحیفۀ سجادیه، به شرح آن می‌پردازد و ده فرازی را که امام سجاد (ع) در آن از خداوند طلب صبر و شکیبایی می‌کنند، به زیبایی تشریح کرده و با مسائل روز تطبیق داده است. همچنین توصیه شده که این دعا در بین‌الطلوعین، بعد از خواندن نماز صبح و با طهارت ختم شود.

گزیده کتاب:

«مرید و صاحب‌اراده بودن در انسان‌ها نسبی است و ممکن است انسان به جایی برسد که حوزۀ حاکمیت نفسش از بدن فراتر رود. اگر ما بشنویم که مثلاً شخصی از اهل معنا بیماری جسمانی را از فردی رفع کرد، تعجب می‌کنیم. در حالی که این عجیب نیست، زیرا نفس حاکم است و می‌تواند منطقۀ تحت حکومت خود را کنترل و اداره کند. البته ممکن است کسی نفسش حاکم بر خودش باشد و شخص دیگری نفسش توسعه پیدا کرده و حوزۀ حاکمیت آن از بدنش فراتر رفته باشد و به همین سبب است که می‌تواند چنین تصرّفاتی در عالم بکند.
گاهی نفس انسانی چنان توسعه می‌یابد که می‌تواند بر همۀ عالم حاکمیت داشته باشد، چنان‌که امام این طور است. از این روست که به امام توسل می‌کنیم و به درگاه ایشان عرض می‌کنیم:
«یا مَوْلَانَا یا صَاحِبَ الزَّمَانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل...»
جسم امام پیش ما نیست که ما به ایشان عرض کنیم «الغوث»؛ از سویی بعد از آن می‌گوییم: «السّاعه، العجل».
تعبیر «العجل» یعنی «زودباش، من تحمل ندارم لحظاتی را صبر کنم!» این چه قدرت عظیمی است که ما این چنین از او درخواست کمک می‌کنیم؟! وقتی کسی بخواهد از طرق معمول به انسان کمک کند و دست او را بگیرد، ممکن است در پاسخ به این در خواست‌ها بگوید: «صبر کن دیگر آقا! مرا دستپاچه نکن!» به چنین قدرتی نمی‌توان گفت «العجل». اما از آنجا که نفس امام حاکم بر جسم ما، نفس ما و همۀ عالم است، تسریع در کمک کردن برای او کاری ندارد. به همین دلیل است که در مشکلات و مکاره و در بیماری‌ها به اهل بیت توسل می‌کنیم. برای آن‌ها فرقی ندارد که این مشکل بیماری کرونا باشد یا غیر آن. از سویی کرونا سخت‌ترین یا آخرین مشکل بشر نیست و خدایی که ویروس کرونا و این بیماری را در عالم تکوین قرار داده است، چیزی را هم قرار داده است که آن مشکل و سخت‌تر و پیچیده‌تر از آن را حل کند.»

کتب دیگر سیدمحمدجواد وزیری فرد
کتب دیگر انتشارات رسم وفا
کتب مرتبط
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید