شرح منطق الطیر
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
ناموجود
رقعی
۳۴۵
۱
1400
۹۷۸۶۲۲۹۸۱۰۶۲۰

معرفی:

کتاب شرح منطق الطیر؛ رازها و مخاطرات وادی سیر پژوهش سیدمحمدجواد وزیری فرد است و انتشارات رسم وفا آن را منتشر کرده است. این کتاب پیاده‌شدهٔ درس‌گفتارهای استاد حجت‌الاسلام وزیری‌ فرد، در شرح رسالهٔ منثور آیت‌الله سـعادت‌پرور از منطق الطیر عطار است. همهٔ انسان‌ها بر اساس فطرتِ کمال‌طلب و خداخواهشان به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به قرب پروردگار هستند، اما عدهٔ بسیار کمی از آن‌ها به مراتب بالای این قرب می‌رسند. شناخت موانع سیر الی‌ الله از مهم‌ترین نیازهای کسانی است که قصد این سفر معنوی را دارند. شیخ فریدالدین عطار نیشابوری که عارفی کامل بوده است در کتاب منطق‌ الطیر، این موانع را از زبان مرغان بیان کرده است. مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور نیز نثری بر اساس نظم عطار به رشته تحریر در آوردند که شرح این نثر به صورت کتابی تحت عنوان «شرح منطق الطیر» به چاپ و نشر رسیده است. خوانندهٔ این کتاب با مطالب بسیار مهمی در سیر الی‌ الله از جمله موانع این سیر و راه‌های مبارزه با این موانع آشنا خواهد شد.

در مسیر سلوک الی الله پرتگاه‌ها و راهزنانی هستند که مانع وصول سالکین الی الله به مقام بلند قرب معنوی می‌شوند. سالکینی می‌توانند بر این موانع و مشکلات فائق آیند که با این آسیب‌ها و موانع، آشنایی داشته و توشه لازم برای مواجهه با آن‌ها را برای خود فراهم کنند.

عطار نیشابوری در مجموعه منطق الطیر در قالب شعر سعی کرده به بعضی از این آسیب‌ها اشاره کند. مرحوم حضرت آیت‌الله سعادت‌‌پرور این بیانات تمثیل‌گونه مرحوم عطار را در قالب نثر در آورده بودند و در جلسات معنوی عنایت ویژه‌ای به آن داشتند.

کتاب شرح منطق الطیر تبیین و شرح بیانات نورانی این بزرگان است که به آسیب‌شناسی موانع سیروسلوک در مسیر سلوک الی الله می‌پردازد و در ضمن آن، معارفی عمیق از دریای نورانی کلمات اهل بیت علیهم‌السلام تبیین می‌شود.

گزیده متن:

«آورده‌اند که مرغان جهان، گرد یکدیگر در آمدند و سخنانی چند در میان نهاده، با هم گفتند: هر جمعیتی را پادشاهی باشد. چون شده که ما را پادشاه نباشد؟! بایستی در پی آن شد که پادشاهی بهجهت خود تهیه نمود. جمعیتی را که پادشاه نباشد، کجا نظم و آرامش در میانشان برقرار شود؟»

کتب دیگر سیدمحمدجواد وزیری فرد
کتب دیگر انتشارات رسم وفا
کتب مرتبط
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید