بت شکن
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
ناموجود
رقعی
۳۱۲
۱
1401
۹۷۸۶۲۲۷۸۰۸۳۱۵

معرفی:

کتاب بت شکن نوشتهٔ کمال السید و ترجمهٔ آمنه آبگون است. انتشارات کتابستان معرفت این کتاب را منتشر کرده است. محتوای این اثر، حاصل روایت‌گری‌های محمد طوق از زندگی خودش است؛ داستان زندگی جوانی انقلابی در بحرین. کتاب بت شکن، زندگی‌نامهٔ محمد طوق را از شروع انقلاب سال ۱۳۵۷ تا زمان ورود او به نظام جمهوری اسلامی ایران روایت می‌کند. ورود محمد طوق به جمهوری اسلامی، پس از پیروزی در عملیات سیوف الثار (شمشیرهای انتقام) بوده است؛ عملیاتی که طی آن، شهید علی العرب و افرادی دیگر توانستند ۱۰ اسیرِ زندان مرکزی جو را طی حمله‌ای مسلحانه آزاد کنند.محمد طوق می‌گوید که همهٔ خاطراتش را برای تاریخ می‌نویسد؛ «چراکه دشمنان، تاریخ را به مصلحت خویش تغییر می‌دهند». او خاطرات خود را دردناک و زیبا می‌خواند و معتقد است که همهٔ آنها شیرین هستند؛ حتی آنهایی که در زمان خود تلخ بودند.کتاب بت شکن نوشتهٔ کمال السید در ۱۱ فصل روایت خود را از زندگی محمد طوق انجام داده است.

گزیده کتاب:

«وقتی نام رضا الغسره به میان می‌آید، ماجرای فرار به‌سوی آزادی به ذهن خطور می‌کند.

محمد طوق بعد از ملاقات با رضا، احساس مرموزی پیدا کرد که توضیح روشنی برای آن نداشت؛ احساس عشق، اشتیاق به شناختن ارزش‌ها و.... رضا الغسره، شخصیتی عمیقاً متفکر بود و مهم‌ترین چیزی که او را متمایز می‌کرد، باورش به عالم ماوراءالطبیعه بود. نگاهش از دیوارهای خشن و سیم‌خاردارها می‌گذشت و فراتر می‌رفت.

محمد طوق از همان روزهای اول، نه بلکه از همان ساعات اول که با رضا ملاقات کرد، یقین داشت با او ارتباط نزدیکی خواهد گرفت و در عمق ایمان راسخش با او همراه خواهد شد. محمد، منتظر لحظه‌ای بود که رضا دربارهٔ عملیات فرار با او صحبت کند.

کتب دیگر انتشارات کتابستان معرفت
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید