تفاوت فتاوا
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
۷۰,۰۰۰ تومان
رقعی
۱۶۰
۲
1402
۹۷۸۶۲۲۷۴۹۱۶۷۸

معرفی:

کتاب تفاوت فتاوا را انتشارات انقلاب اسلامی منتشر کرده است. این کتاب براساس فتاوای حضرت امام خمینی قدس سره و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی نوشته و گردآوری شده است. کتاب تفاوت فتاوا مشتمل بر موارد اختلاف فتاوای فقهی حضرت امام خمینی (قدّس‌سرّه) و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) است.عموم مقلّدین حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) می‌توانند برای کسب اطّلاع از فتاوای معظّمٌ‌له به آثار فقهی منتشر شده از ایشان همچون؛ رسالهٔ نماز و روزه، رسالهٔ آموزشی، رسالهٔ اجوبة‌الإستفتائات؛ مجموعهٔ احکام موضوعی، مناسک حج و سایر منابع موجود در تارنمای دفتر رهبر معظّم انقلاب اسلامی رجوع کنند.در این کتاب ۲۶۷ مورد اختلاف فتوا مورد بررسی قرار گرفته و در ۴۹ مورد که از حضرت امام خمینی (قدّس‌سرّه) فتوایی یافت نشده؛ نظر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) تحت عنوان مسئلهٔ اختصاصی بیان شده است.برای سهولت در تشخیص موارد اختلاف، زیر قسمت‌های مورد تفاوت فتوا خط کشیده شده است تا خوانندگان بسرعت به تفاوت فتوای موجود منتقل شوند.

همچنین شایان ذکر است که فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی (قدّس‌سرّه) از کتاب‌های «تحریرالوسیلة»، «توضیح‌المسائل»، «استفتائات» ده جلدی، «العروة الوثقی» و «مناسک حج» آورده شده و فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) نیز از کتاب‌های «نماز و روزه»، «نماز مسافر جامع»، «اجوبة‌الإستفتائات»، «رسالهٔ آموزشی»، «مناسک حج» و استفتائات موجود در دفتر معظّمٌ‌لّه گردآوری شده است.

گزیده کتاب:

«روح الله الموسی الخمینی: روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کند و احتیاط مستحب است تا مفصل ساق را مسح کند.

(تحریرالوسیلة، فصل فی الوضوء، م ۱۵)

علی ابن الجواد الحسینی الخامنه ای: باید مسح پا را تا مفصل ساق بکشند.

(استفتاء، ۴۳ و اجوبةالإستفتائات، س ۱۰۶ و ۱۱۱)

*

روح الله الموسی الخمینی: باید صورت را بنا بر احتیاط واجب از بالا به پایین شست و اگر از پایین به بالا بشوید وضو باطل است و دستها را باید از مِرفق به طرف سرانگشتان بشوید.

(تحریرالوسیلة، فصل فی الوضوء، م ۲ و ۳)

علی ابن الجواد الحسینی الخامنه ای: صورت و دستها در وضو باید از بالا به پایین شسته شود و اگر از پایین به بالا بشوید وضو باطل است.

(استفتاء، ۴۶)

*

روح الله الموسی الخمینی:...و اگر با یک مشت آب تمام عضو شسته شود و به قصد وضو بریزد یک مرتبه حساب میشود، چه قصد بکند یک مرتبه را یا قصد نکند.

(توضیح‌المسائل، م ۲۴۸)

علی ابن الجواد الحسینی الخامنه ای: شستن صورت و دستها در وضو بار اوّل واجب و بار دوّم جایز و بیش از آن غیر مشروع است. تعیین‌کنندهٔ بار اوّل یا دوّم یا بیشتر، قصد وضوگیرنده است؛ یعنی میتواند به قصد بار اوّل شستن، چند مرتبه آب به روی صورت بریزد.»

کتب دیگر امام خامنه ای
کتب دیگر انتشارات انقلاب اسلامی
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید