منظومه جهاد
نظر کاربران
امتیاز به کتاب
ناموجود
رقعی
۳۰۸
۱۲۱۹۰
1402
۹۷۸۹۶۴۵۳۱۰۳۸۵

معرفی کتاب منظومه جهاد

یکی از واجباتی که در دین مبین اسلام بر آن تأکید فراوان شده و حتی در قرآن، امر به آن، بیش از امر به نماز، تکرار شده، «جهاد» است. در قرآن، حدود ۲۰ مرتبه امر به جهاد آمده است و این در حالی است که امر به نماز کمتر از ۱۵ مرتبه تکرار شده است. «جاهَدوا»، «جاهَدَ»، «جاهِدْهُم» و... نمونه‌هایی از امر به جهاد است که خداوند در قرآن بیان فرموده است.ریشهٔ لغوی جهاد، «جهد» است. جهد به معنی کوشش و تلاش است. به تلاشِ همراه با سختی، جهاد گفته می‌شود.جهاد، مبارزهٔ دائمی همراه با ایثار و در راه خدا را گویند که با سختی همراه باشد. جهاد همواره در مقابل دشمن است و هرچه این دشمن قوی‌تر، جهاد سخت‌تر؛ و از همین روست که جهاد با نفس را جهاد اکبر می‌خوانند. دشمن از هر کجا قوی‌تر حمله کرد، جهاد از آن قسمت اولویت بیشتری پیدا می‌کند. گاه این حمله نظامی است و گاه سیاسی؛ گاه علمی است و گاه اقتصادی؛ گاه فرهنگی است و گاه اجتماعی و...  این کتاب به جهاد نظامی، جهاد سیاسی، جهاد اقتصادی، جهاد فکری و تبیینی، جهاد خانوادگی، جهاد هنری، جهاد فرهنگی، جهادعلمی، جهاد اخلاقی، جهاد اجتماعی و همچنین به اموری که لازمهٔ جهاد و یا مانع جهاد است، می‌پردازد.

گزیده کتاب منظومه جهاد

یکی از رزمندگان اسلام تعریف می‌کند: «بچه‌ها خسته اما پرشور، کارشان را ادامه می‌دادند. سه هزار کیسه شن را باید آماده کرده و به خط انتقال می‌دادیم. به‌دلیل وضعیت خاص زمین، نیسان تا حد معینی می‌توانست جلو بیاید. کیسه‌ها را بعد از پر کردن، دست‌به‌دست از آب عبور می‌دادیم تا پشت نیسان چیده شود. نیمه‌های شب داخل نخلستان، به دلیل ابری بودن هوا، خیلی تاریک بود. با این که خسته بودم، اما به‌عنوان مسئول لجستیک هم کار می‌کردم و هم به بچه‌ها روحیه می‌دادم. با آن بادِ سردی که می‌وزید، سرمای سخت زمستان تا عمق استخوان‌هایمان نفوذ می‌کرد. دلم برای بچه‌ها می‌سوخت. همه-از بچه‌های کم سن و سال گرفته تا پیرمردهای گردان- دست در دست هم با آن همه خستگی، در دل شب مشغول کار بودند. در همان حال، فکرم رفت پیش آن دو نفری که در این سوز و سرما داوطلبانه داخل آب ایستاده بودند و کیسه‌ها را به آن طرف می‌بردند. با خودم گفتم بروم به آن‌ها هم خداقوتی بگویم. لب آب که رسیدم، اولش باورم نشد اما خوب که دقت کردم، هر دویشان را شناختم. شهید صلبی (فرمانده گردان) و حاج کمیل کهن‌سال (جانشین لشکر ویژه ۲۵ کربلا) تا سینه داخل آب ایستاده بودند. پوست صورتشان از سرما می‌لرزید. برای لحظه‌ای هم استراحت نمی‌کردند اما انگار نه انگار که همهٔ روز را در خط مقدم با دشمن درگیر بودند. حالا دیگر خستگی‌ام از بین رفته بود»

پوست صورتش از سرما می‌لرزید. این بزرگواران، این سختی‌ها را متحمل شدند و جهاد را به معنای واقعی و حقیقی انجام دادند. جهاد در قرآن

آیات جهاد در قرآن بسیار است: خداوند در آیه ۳۸ و ۳۹ سوره توبه، کسانی را که اهل جهاد نیستند، به شدیدترین خطاب، توبیخ می‌کند: «یا أیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَا لَکمُ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، شما را چه شده؟ «إِذَا قِیلَ لَکمُ انفِرُواْ فی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلی الْأَرْضِ»؛ وقتی به شما گفته می‌شود در راه خدا جهاد کنید، سستی و کاهلی می‌کنید. «أرَضِیتُم بِالْحَیوةِ الدُّنْیا مِنَ الاَخِرَةِ»؛ آیا به زندگی دنیا منهای آخرت راضی شدید؟ «فَمَا مَتَاعُ الْحَیوةِ الدُّنْیا فی الاَخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ» دنیا در مقابل آخرت، بسیار کوچک است.

کتب دیگر سید محمد حسین راجی
کتب دیگر انتشارات معارف
ما رادر شبکه های اجتماعی دنبال کنید